A kuplung fogalma:
A tengelykapcsoló vagy más néven kuplung, amelynek segítségével tudjuk a motor által termelt energiát problémamentesen átvinni a sebességváltóra, onnan pedig a kerekekre. A megfelelő működés elengedhetetlen, az autó elindulásához, vagy ha már elindultunk ,a folyamatos mozgatásához.
A kuplung részei:
A kuplung három részből áll, ezek a kuplung szerkezet, a kuplung tárcsa és a kinyomócsapágy. Amikor a kuplung pedált benyomjuk, megszakad a kapcsolat a motor és sebességváltó között, a kuplung tárcsa eltávolodik a kuplung szerkezettől. Leegyszerűsítve összekapcsolódáskor a kuplung két egymáshoz súrlódó, tapadó felülettel tárcsával, kúppal, idommal teremti meg a kapcsolatot. (a mai gépkocsikban tárcsás kuplungot alkalmaznak)
A kuplung pedálját vezetés közben folyamatosan használjuk, minden egyes sebességváltásnál, ezért igen fontos autóalkatrészről beszélünk. A kuplung helyes működését a kuplung pedál állásainak és autó arra adott reakcióinak megfigyelésével a járművezető folyamatosan ellenőrizni tudja.
Kuplungtárcsa:
A kuplungtárcsa a tengelykapcsoló központi összekötő eleme. A kuplung nyomólapjával együtt a motor és a hajtáslánc összekapcsolását és szétválasztását végzi.
Kuplungszerkezet:
A kuplungszerkezet a lendkerékkel és a kuplungtárcsával együtt egy súrlódó rendszert alkot, és a fedélen keresztül csavarozással a lendkerékre van rögzítve. A kuplungszerkezet viszi át a motor nyomatékát a kuplungtárcsán keresztül a sebességváltó bemenő tengelyére.
Kinyomócsapágy:
A vezetési komfort tekintetében a tengelykapcsoló teljes rendszere és a vezető általi működtetése a következő szempontok szerint értékelhető: kifogástalan oldás, kedvező erő-út karakterisztika a pedálon, zaj- és rezgésmentes működtetés, valamint kellemes modulációs viselkedés induláskor és sebességváltáskor. A pedáltól a tengelykapcsolóig terjedő teljes rendszernek minden üzemi állapotban működnie kell, és optimális összhangban kell lennie a jármű egyéb komponenseivel. A teljes működési lánc egyetlen egységként való szemléletéből következik, hogy a tengelykapcsoló rendszernek ésszerűen egymáshoz hangolt részfunkciókból kell állnia. A vezető
A kuplung működési elve alapján két típust különböztethetünk meg:
az egyik a hidraulikus kuplung, ami folyadéksúrlódással működik, a másik pedig a mechanikus kuplung, ami csúszással, súrlódással működik. Fontos, hogy járművünk állapotát folyamatosan figyeljük, az egyik alkatrész meghibásodása előidézheti a másik rongálódását is.
Vezetés szempontból a kuplung akkor működik jól, ha a kuplungpedált teljesen benyomva tartva az egyes sebességet könnyen be tudjuk rakni.Ha már egyesbe betettük a sebesség váltó kart, és a kuplung pedált körülbelül 1/4-ed részt felengedjük, az autónak ekkor meg kell mozdulnia, a teljes benyomás állapotától körülbelül 5 – 8 centiméteres felengedésnél kell elkezdeni 'fogni' a kuplungnak, ha teljes kinyomott kuplung már az első centméteren 'fog', tehát az autó elindul, akkor szükségessé válik a kuplung helyes beállítása. A 8 centiméteren túli felengedettség utána kuplungnak már nem szabad csúsznia, ha még mindig csúszik, egyértelmű a túlkopás. Ekkor már esedékessé válik a kuplung cseréje. Ha a kuplung pedál teljes felengedésekor is még mindig csúszik, a csere halaszthatatlan, az autóval tovább ne közlekedjünk!
Mik lehetnek a kuplung problémái?
Néhány jel, ami arra utalhat, hogy a kuplung elkopott:
-az autó sebességbe rakva nem indul el. ez a legdurvább eset, a kuplung cseréje elkerülhetetlen!
-gáz adásara az autó nem, vagy csak jelentéktelen mértékben gyorsul.
-induláskor kellemetlen büdös van az autóban.
--nem lehet felmenni egy emelkedőn, a motor pörög, de a kocsi nem igazán megy
-furcsa zörgő hang, a kuplung pedál benyomása után.
- karattyoló hangot adó motor
-minden váltáskor reccsenő hang hallatszik, vagy nehezen lehet sebességet váltani
-a kuplung pedál benyomása egyre nehezebbé válik
-a kuplung pedál teljesen felengedett állapotában is elindul az autó
- egyéb a kuplung használatával kapcsolatos rendellenesség, addig nem észlelt furcsa, szokatlan működés is.
Az eredendő ok általában a kuplung szerkezet meghibásodása, vagy a tárcsa túlzott kopása.
A kuplung három részből áll, kuplung szerkezet, a kuplung tárcsa és a kinyomócsapágy.
Ezt a három alkatrészt együtt kötelező cserélni! Ezek az alkatrészek megfelelően egymáshoz kopnak, de csak abban az esetben ha komplett kuplung szettet veszünk, mely tartalmazza mindhárom alkatrészt!
A legtöbb esetben egyértelmű, hogy a kuplungot sajna cserélni kell, nincs mese.
Az oilpower.hu webshopban kedvező áron kínálunk kuplung készleteinket.