Kategóriák

A vízhűtő

Vízhűtő autónk egyik legfontosabb része, megóvja a motor felmelegedését.
A vízhűtő a a motor hűtővizét hűti a vízhűtő radiátor csövei, lemezei között hűtőventilátor és a menetszél segítségével. Az a feladata, hogy a hűtővíz hőmérséklete mindig a megengedett felső érték alatt maradjon.
 
 
A vízhűtő gondoskodik arról az autóban, hogy a motor túl ne melegedjen, nehogy a hőmérséklete meghaladjon egy meghatározott értéket. A felesleges hőt a vízhűtő rendszerben hűtőfolyadék szállítja el egy hőcserélőhöz, ahol leadja azt a levegőnek, amit szükség esetén ventilátor forgat. 
A vízhűtő cseréjekor érdemes az egész hűtőrendszert ellenőrizni, nincsenek-e benne még hibás, elhasználódott alkatrészek, hogy ne kelljen többször hozzányúlni a szerkezethez. Mielőtt meggyőződnénk, hogy a vízhűtő cseréje elkerülhetetlen, nézzük meg, hogy hol folyik valójában, mert lehet, hogy csak egy cső lyukadt ki, vagy egy csatlakozás lazult meg, a tömítés rossz. Minden esetben körültekintően kell eljárni, semmiképpen se nyissuk ki a vízhűtő sapkáját (a zárószerkezetét, záródugóját) amíg forró a folydék, súlyos égési sérülés lehet a meggondolatlanság vége. A hűtővíz ugyanis nyomás alatt van a rendszerben, ami már a sapka meglazításakor is az arcunkba csaphat, vagy a kezünkre fröccsenhet.
 
Leggyakoribban fellépő hibák:
Felforr a hűtőfolyadék – nagyobb terhelés, vagy melegebb időjárás esetén
Túlhűtés lép fel – nem melegszik fel a motor üzemi hőmérsékletre
Vízszivárgás
Vízszivattyú meghibásodásai
Ventilátor hiba
Hőkapcsoló hiba
Eltömődött hűtőlamellák
Vízszivattyú hibája
Légbuborékok vannak a rendszerben
 
A vízhűtőt biztonsági okokból nem szokás javíthatni, azonnal cserélni kell.
 
A személygépkocsikat és a kisebb teherautókat napjainkban szinte kizárólag alumínium hűtővel hozzák forgalomba. Az ember azt gondolná, ez egy új fejlesztés, de nem így van, az első alumínium autóhűtők 1913-ban mutatkoztak be a Rolls Royce –nál. Ennek ellenére még nagyon sokáig rézből építették a legtöbb vízhűtőt, mivel kétszer jobb hővezető mint az alumínium, jól ellenáll a korróziónak, és aránylag olcsó.
 
1960-ban a General Motors kezdte használni az alumínium vízhűtőket a súly mérséklése érdekében, ezek szinte harmad olyan nehezek voltak, mintha rézből készültek volna.
 
Európában a 70-s években jelentek meg, de igazából még 10 évnek kellett eltelnie, míg az üzemanyag takarékosság jegyében igazán elterjedtek.
 
Míg 1985-ben csupán 24 % volt az alumínium autóhűtők aránya, napjainkra ez már 90% fölé emelkedett.
 
Az ember azt gondolná, hogy a rézből készült vízhűtők kora végleg leáldozott, de ez valójában nem így van. Az „International Copper Association” kifejlesztett egy új technológiát, mellyel meg kívánják fordítani ezt a folyamatot. Mivel a réz sokkal jobb hővezető, mint az alumínium, a rézből készül hűtő kisebb lehet és könnyebb, mint ha alumíniumból készült volna. Ezeknél az új hűtőknél 2 sor lamella van a csövek között, és a csövek falvastagsága is kisebb. Az így készül autóhűtő 7%-kal könnyebb és 15%-kal kisebb, mint alumíniumból készült társa, -azonos hűtésteljesítmény mellett.
 
A gyártás során réz-nikkel-cink-foszfor forraszanyagot használnak. Ez jóval erősebb mint a hagyományos forrasztóón, és kevésbé környezetszennyező. További előnye, hogy használatával megelőzhető az „ón kivirágzása”, mely a korrózió egyik fajtája.
 
Az így gyártott réz autóhűtőt kívül-belül galvanizálják, ezzel példa nélküli korrózióvédelmet garantálva. Javításuk is egyszerű, és újrafeldolgozásuk is megoldott. További előny, hogy a réz újrafeldolgozásához fele annyi energia sem kell, mint az alumíniumhoz.
 

 

Ebben a kategóriában nincsenek termékek.

Kérjen árajánlatot, Klikk ide!

OilPower Webáruház | OilPower Webáruház © 2017 | E-mail
Shophunter.eu a boltvadász