Kategóriák

Legyakoribb autotecnikai rövidítések értelmezése

Legyakoribb autotecnikai rövidítések értelmezése,

A-TRC

Aktív hajtáskontroll (Active Traction Control)

Intelligens kipörgésgátló, amely kis sebességnél csúszós úton is mozgásban tartja az autót.

Abroncsnyomás ellenőrző rendszer
 

Az abroncsnyomás ellenőrző rendszer indulás előtt és menet közben tájékoztatja a vezetőt az aktuális abroncsnyomásról. Ebből a célból minden egyes keréknél (a pótkeréknél is), valamint a kerékelektronikánál külön érzékelők kerültek elhelyezésre. A kerekek rádiójeleket küldenek a hátul található vezérlőegységhez. Ezek a jelek információkkal szolgálnak az abroncsok nyomásáról és hőmérsékletéről. Emellett mindegyik elektronikus egység elküldi a saját azonosítókódját is, aminek segítségével behatárolható, hogy melyik kerék az érintett. Ha túl alacsony a keréknyomás vagy túl gyorsan szökik a levegő, a rendszer fény- és/vagy hangjelzés útján figyelmezteti a vezetőt. A megfelelő abroncsnyomás a stabilitáson kívül megnöveli az abroncsok élettartamát, és hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkenéséhez.


ABS

Blokkolásgátló fékrendszer (Antiblockiersystem, Anti-lock Braking System)

Egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segít a fékezendő gépjármű egyenesen tartásában. A rendszer lényege, hogy a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek blokkolását és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést.


ACC

Adaptív sebességtartó automatika (Adaptive Cruise Control)
 
Amellett, hogy a hagyományos sebességtartó automatikákhoz hasonlóan tartja a beállított sebességet, az ACC képes a vele azonos sávban haladó járműhöz képest állandó követési távolságot is tartani. Így csökkenti az autópályán vagy más hasonló útszakaszon történő vezetés terhét, javítja a vezető kényelmét és biztonságát.
A rendszer az első hűtőmaszkba telepített, milliméter hullámhosszú radart felhasználva észleli az előtte haladó járművet, méri annak sebességét; a kibocsátott és a visszavert hullám frekvenciája közötti különbség lehetővé teszi a két jármű pillanatnyi távolságának és relatív sebességének kiszámítását. Amikor ez a távolság egy bizonyos határérték alá csökken, a rendszer azonnal elveszi a gázt, és ha szükséges - összhangban a VSA-val -, fékez is.
Azokban az esetekben, amikor gyorsabb fékezésre van szükség (például, ha az elöl haladó autó hirtelen fékez), a rendszer hangjelzéssel és fénnyel figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen. Ha az elöl haladó jármű sávot vált, vagy a távolság ismét nőni kezd, a rendszer újra az előre beállított sebességre gyorsítja fel az autót. Az ACC 30 és 180 km/óra közötti tartományban üzemel.

ACT

Aktív hengerszabályozás (Active Cylinder Management)

A Volkswagen négyhengeres turbófeltöltésű (TSI) benzinmotorjához készített üzemanyag-takarékossági rendszer, amely 130 km/h-s sebességig és az 1400-4000 ford./perces üzemi tartományban, 25 és 75 Nm közötti terhelés esetén a második és harmadik hengert lekapcsolja: elveszi a befecskendezést és a gyújtást, a szelepeket pedig zárva tartja. Ezzel átlagosan 0,4 l benzint takaríthat meg 100 km-en.


Adaptív légrugózás

Az adaptív légrugózás mind a négy keréknél elektronikus szabályozású légrugózást jelent fokozat nélküli adaptív lengéscsillapító rendszerrel kombinálva. Sportos, dinamikus vezetést és komfortos rugózást tesz lehetővé.

Adaptive drive

Az Adaptive Drive érzékelők segítségével folyamatosan információkat kap a sebességről, a bekormányzási szögről, a hosszirányú és oldalgyorsulásról, a karosszéria gyorsulásáról, a kerekek szöggyorsulásáról, valamint a karosszéria pillanatnyi magassági helyzetéről.

Adaptive light

Dinamikus kanyarfényszóró

A mozgó lámpatestek 12 km/h feletti sebességnél elfordulva követik a kanyar ívét.


ADD

Automatikusan szétkapcsolódó differenciálmű (Automatic Disconnecting Differential system)

Automatikusan leveszi a hajtást az első kerekekről, amikor négykerékhajtásból kétkerékhajtásba vált az autó.
 

ADR

Automatikus távolság-szabályozó (Automatische Distanzregelung, illetve Automatic Distance Regulation)

A radarszenzoros sebességszabályozó-berendezés bővítése, és bizonyos rendszerkorlátokon belül automatikusan biztosítja a megfelelő követési távolságot: amennyiben egy lassabban közlekedő járműhöz közeledünk, az automatikus távolság-szabályozó ennek megfelelően csökkenti a sebességet, és betartja a vezető által előzőleg megszabott követési távolságot. Egy elénk besoroló jármű esetében is az illető járművére csökkenti a sebességet. Amennyiben az előttünk közlekedő jármű távozik előlünk, az előre megadott, kívánt sebességre gyorsítja a járművet.
 

Advanced key

A jármű és a kulcs közötti automatikus rádiós adatcserével működő ajtónyitás- és indítás-jogosultság ellenőrző rendszer; a kulcsot elegendő csupán magunkkal vinni, a motor indítása és leállítása a középkonzol „Start/Stop” gombjával történik, az autó az ajtókilincseken lévő záró gombbal zárható be, és egyszerűen kinyitható a kilincsekkel, amikor a kulcs az autó másfél méteres közelségébe kerül.

AFL

Adaptív fényszóró (Adaptive Forward Lighting)

Az autó sebességétől és a kormány elfordulásától függően +/- 15 fokos szögben képes elfordulni, ezzel a kanyarokat követi.
 

AFS

Adaptív első világítás (Advanced Forward-lighting System vagy Advanced Front-lighting System)

Az első fényszórók követik a kanyar ívét sötétben.
 

AGM

Abszorbeáló üvegszövet-akkumulátor (Absorbent Glass Mat)

A gondozásmentes savas ólomakkumulátorok egyik fajtája, amelyben az elektrolitot üvegszálakból készült szövettel itatják föl. Alacsony belső ellenállás jellemzi, teljesítménysűrűsége nagyobb, energiasűrűsége valamivel kisebb a hagyományos vizes akkumulátorokénál. Nem csöpög, nem szivárog még akkor sem, ha a burkolata eltörik, és folyadék-utántöltést sem igényel.


AGS

Adaptív Nyomatékváltó Vezérlés (Adaptive Getriebesteuerung)

Az elektronika mintegy "megtanulva" a vezető egyedi vezetési stílusát, az útviszonyok és a forgalmi helyzet függvényében kiválasztja és kapcsolja a mindenkori legmegfelelőbb sebességfokozatot.
 

AHC

Aktív magasságszabályozás (Active Height Control)

50 mm-rel megemeli az autót, így terepen nagyobb szabad hasmagassággal, biztonságosabban haladhatunk. Három állása van: magas, normál és alacsony.
 

APS

 Parkolássegítő rendszer (Automotion Parking System)

A hátsó távolság akusztikus jelzésével könnyíti a parkolást.
 

AQS

Levegőminőség ellenőrző rendszer (Air Quality Sensor)

Folyamatosan figyeli a külső levegő minőségét, és szükség esetén lezárja a levegő beáramlását.
 

ASL

Automata hangszintszabályozó

A hangrendszer hangerejét és frekvenciáját módosítja az autó sebességéből adódó zajszinthez mérten, az utazás időtartama alatt mindvégig biztosítva az azonos hangzási körülményeket.
 

ASR

Kipörgésgátló (Anti-Slip Regulation)

Olyan elektronikai rendszer, amely gyorsítás alatt az ABS szenzoroktól kapott adatok alapján figyeli a kerekek forgási sebességét. Amennyiben érzékeli valamelyik kerék gyors fordulatszám-növekedését (megcsúszás), a rendszer beavatkozik a vezérlésbe, csökkenti a motor teljesítményét és megakadályozza a kipörgést.

Assyst Plus
Karbantartásjelző

Tájékoztat a következő esedékes karbantartási időpontról.
 

ASTC

Aktív Stabilitáskontroll és Kipörgésgátló (Active Stability and Traction Control)

A rendszer a kerekek fékezésével és a hajtóerő elosztásával tartja kordában a járművet szűk kanyarokban és csúszós úton, illetve terepen.

BAS

Vészfékasszisztens (Brake Assist System)

A Vészfékasszisztens szerepe, hogy rövidebbé tegye a fékutat még akkor is, ha a sofőr túl lassan, vagy túl gyengén fékez egy kritikus szituációban. Ezekben az esetekben BAS-rendszer – a másodperc töredéke alatt - a lehetséges maximális fékerőt juttatja az útra, ezáltal az autó fékútját jelentősen rövidebbé teszi. A kezdeti - száraz úton folytatott - tesztek önmagukért beszéltek. A sofőrök általában nem kellő erővel léptek a fékpedálra , aminek hatására a 100kmh-val haladó autó körülbelül 73méteres fékút után állt meg. Összehasonlításképpen, a BAS-sel szerelt autók mindössze 40méter megtétele után már megálltak, azaz a fékút 45%-kal rövidült!
 

Bi-xenon

A Bi-Xenon fényszóró a távolsági fényszórónál is biztosítja a xenon világítás előnyeit. Amikor a vezető átkapcsol a tompított fényről a távolsági fényszóró, egy külön gázkisüléses lámpa is bekapcsolódik. A Bi-Xenon fényszóró nagyon kiterjedt és homogén fénymezőt hoz létre. Az utat sokkal világosabban és szélesebben világítja be, a tárgyak és az út szélei sokkal távolabbról és tisztábban felismerhetők, különösen a rossz időben való vezetéskor. Mindez több időt biztosít a reagálásra, ami jelentős mértékben csökkenti a balesetek kockázatát. A Xenon világítás nappali fényviszonyoknak megfelelő minősége kíméli a szemet, emellett sokkal pihentetőbbé, kényelmesebbé és komfortosabbá teszi a vezetést. További előnyt jelent a kis energiafogyasztás, valamint az, hogy a Xenon világítás élettartama megegyezik a jármű teljes élettartamával. Ehhez társul még a kiváló minőséget sugalló, jellegzetes megjelenés, amely még tetszetősebbé varázsolja az autót.

Biturbó

A „bi-” előtag latin eredetű, jelentése „kettő”. A „biturbó” elnevezés arra utal, hogy két, kipufogógázzal működő turbófeltöltő van beépítve (a „V” motoroknál hengersoronként egy-egy). Ennek köszönhetően az alacsonyabb fordulatszám-tartományban nő a forgatónyomaték, a magasabb tartományban nagyobb lesz a teljesítmény, és a motor reakcióideje is javul.

Board-computer

Multifunkciós fedélzeti számítógép.

CBC

Kanyar fékerő-szabályzó

 A teljes fékkel vett kanyarokban lép életbe. A fékerőt egymástól függetlenül osztja el a kerekek között, hogy a lehető legnagyobb stabilitást tartsa fenn, a legcsekélyebb alul-, vagy túlkormányozottság nélkül.

CDI

Közös nyomócsöves közvetlen üzemanyag-befecskendezés (Common rail direct fuel injection) 

Dízel-befecskendező rendszer, amiben a szelepeket egy közös tüzelőanyag-csatorna látja el. A tüzelőanyag pontos adagolását teszi lehetővé, így csökkenti a fogyasztást is.

Check control

Az check control felügyeli a jármű minden fontos funkcióját, és megmutatja azok helyzetét (pl. eltérés az elôirányzott normától). A helyzetjelentés a Multi Információs Kijelzôn szöveges formátumban jelenik meg, ezen felül hangjelzés is alátámasztja. Az információk a fontosságuk szerint három prioritási szintre oszlanak. A lámpák funkciói még kikapcsolt állapotban is regisztrálásra és jelzésre kerülnek ("hideg" lekérdezés).

Climatronic

Elektronikus szabályzású légkondicionáló.

CMBS

Ütközés erejét mérséklő fékrendszer (Collision Mitigation Brake System)
 
Amikor két autó közötti távolság egy előre meghatározott értéknél gyorsabban csökken, s már olyan mértékű, hogy valószínű az ütközés, a rendszer látható és hallható jelzésekkel figyelmezteti a vezetőt arra, hogy tegyen elkerülő intézkedést. Ha a vezető cselekvése nyomán a rendszer úgy dönt, hogy az ütközés valószínűsége elfogadható szintre csökkent, a CMBS alaphelyzetbe tér vissza. Amennyiben viszont a vezető cselekvése nem csökkentette megfelelő mértékben az ütközés valószínűségét, a rendszer másodlagos figyelmeztetést ad - hallható, látható és érezhető formában, illetve enyhe fékezéssel -, hogy a vezetőt figyelmeztesse a cselekvésre. Amennyiben a két jármű közötti távolság csökkenése oly mértékű, hogy az ütközés elkerülhetetlen, a CMBS erősen fékez, hogy csökkentse az autó sebességét, illetve az elektromos övfeszítők ráhúzzák az öveket az első két utas testére.
A CMBS rendszer kizárólag 15 km/óránál nagyobb haladási sebesség esetén, valamint legalább 15 km/óra sebességkülönbség esetén aktív.
 

DBC

Dinamikus Fékszabályzás (Dynamic Brake Control)

A DBC szintén az aktív biztonsághoz tartozik, ami pánik helyzetekben a fékek hatóerejét javítja. DBC-vel, ha váratlan esemény miatt kell hirtelen megállni, a rendszer rásegít a fékezésre, így a legnagyobb fékerőt biztosítja, hogy minél rövidebb úton álljunk meg.

DBW

Elektronikus gázpedál (drive by wire)

Az elektronikus gázpedál (DBW) finomabban szabályozza a pillangószelep mozgását és a teljesítményt.

DCE

Dinamikus kanyarodássegítő rendszer (Dynamic Cornering Enhancement)

A DCE a kormánykerék szögállása alapján az ESP segítségével egyenként fékezi a kerekeket és szabályozza a motor nyomatékát, ezzel jobb irányíthatóságot eredményez.

DDS

Lejtmenet vezérlés (Downhill Drive Support)

A DDS a blokkolásgátlót használja a lejtmenetben a 7 km/h-s ereszkedő sebesség tartására, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy a kormányzásra összpontosítson. Az USS rendszerhez hasonlóan hátramenetben is működik.

Defektjavító készlet

Ennek a segítségével nincsen szükség pótkerékre. Ezzel az egyszerűbb defekteket lehet ideiglenesen javítani. Általában tartalmaz egy folyékony gumikeveréket és egy kompreszort, melyet a szivargyújtóról tudunk üzemeltetni. A folyékony gumikeveréket bele kell fújni a szelepen keresztül a gumiba, majd a kompresszor segítségével szétoszlik mindenhol, majd felfújja a gumit. Ez csak ideiglenes megoldás, mihamarabb el kell menni egy gumijavító műhelybe a végleges javítás miatt.

Differenciálmű

A differenciálmű, melyet kiegyenlítőműnek is neveznek, a hajtott tengelynél kiegyenlíti a kerekek fordulatszáma közötti különbséget. A hajtott tengelyen a kerekek akkor forognak eltérő fordulatszámmal, ha kanyarban haladás közben az egyazon tengelyen lévő kerekeknek eltérő hosszúságú utat kell megtenniük. Eszerint, a kanyar külső részéhez közelebb eső kerekek gyorsabban forognak, mint a kanyar belső részéhez közelebb eső kerekek. A hajtott kerekek fordulatszámának kiegyenlítéséről a kúpkerekes differenciálmű gondoskodik. A differenciálzár megakadályozza a kerék kipörgését, és a jobb tapadású kerékhez továbbítja a vonóerőt.
 

Dízel részecskeszűrő

A dízel részecskeszűrő olyan rendszert jelent, amely a dízelmotorok által kibocsátott kipufogógázból kiválasztja a dízelkormot. A Volkswagennél a modelltől függően kétféle rendszert alkalmaznak. Az adalékanyag hozzáadása nélkül működő dízel részecskeszűrőt azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyeknél a részecskeszűrő a motor közelében van elhelyezve. Az adalékanyag hozzáadásával működő dízel részecskeszűrőt pedig azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyeknél a részecskeszűrőt nem lehet a motor közelében elhelyezni. A katalitikus bevonatú szűrő adalékanyag hozzáadása nélkül működik, és olyan nemesfém tartalmú szűrőbevonattal rendelkezik, amely kettős funkciót lát el. A passzív regeneráció során lassan és környezetkímélő módon széndioxiddá (CO2) alakítja át a katalitikus átalakítóban lerakódott kormot. Ez a folyamat 350 - 500 °C közötti hőmérséklet tartományban megy végbe, és főleg a többnyire az autópályán használt autóknál minden különösebb teendő nélkül folyamatosan működik. A szűrő csak akkor igényli kb. 1.000-1.200 kilométerenként a kipufogó hőmérsékletének 600 °C környékére történő aktív megnövelését, és a szűrő kiegészítő regenerálását, ha az autó többet közlekedik kisebb terhelés mellett, pl. városi forgalomban. Ezen a hőmérsékleten kiégnek a lerakódott koromszemcsék. Az adalékanyag hozzáadásával működő rendszereknél az adalékanyag a koromrészecskék gyulladási hőmérsékletének 500 °C-ra való lecsökkentését szolgálja. A regeneráció a vezetési stílustól függően 500-700 kilométerenként válik szükségessé. Az adalékanyag minden egyes tankolásnál automatikusan betöltődik az üzemanyagtartályba. Egy liter adalékanyag kb. 2.800 liter üzemanyaghoz elegendő.
 

DPF

Dízel részecskeszűrő (Diesel Partikelfilter)

DPNR

Dízel részecskeszűrő NOx katalizátor (Diesel PM and NOx Reduction)

Ez a motor kategóriájában az összes dízelmotor közül összesítve a legkevesebb nitrogénoxidot (NOx) és koromrészecskét (PM) bocsátja ki, messze a 2005-től érvényben lévő Euro IV értékek alatt.

DSG

Direct-Shift Gearbox vagy DirektSchaltGetriebe

Dupla tengelykapcsolós váltó. A teljesen automata, 6-fokozatú váltó kiemelkedő tulajdonságát a vonóerő megszakadása nélküli sebességváltás jelenti. Ennek köszönhetően a váltás rendkívül könnyedén és az utasok számára szinte észrevehetetlenül történik. A dupla tengelykapcsolós váltó két nedves tengelykapcsolóval rendelkezik, amelyek két hajtótengely útján felváltva kapcsolják az 1., 3., 5. és hátrameneti (1. tengelykapcsoló), illetve a 2., 4. és 6. fokozatot (2. tengelykapcsoló). Egy adott fokozatba történő váltást követően a rendszer előzetesen kiválasztja, de még nem kapcsolja a következő fokozatot. Az egyik tengelykapcsoló nyitása és a másik zárása között mindössze 3-4 századmásodperc telik el. Ezáltal a sebességváltás a vezető számára észrevehetetlenül és a vonóerő megszakítása nélkül megy végbe. Az intelligens vezérlőelektronikának köszönhetően - a vezetési stílustól függően - akár 10% üzemanyag megtakarítás is elérhető a 6-fokozatú kézi váltóhoz képest. A vezető manuálisan kezelheti a DSG-t, vagy hagyhatja, hogy a váltások automatikusan történjenek. Automata üzemmódban a kiegyensúlyozottabb, komfortosabb beállítás mellett egy hangsúlyozottan sportos program is választható. A kézi váltás a kormánykeréken található kapcsolókkal vagy gombokkal, illetve a váltókarral hajtható végre.

DSP

Dinamikus sebességváltó program (Dynamisches Schaltprogramm)

A DSP az automata és a Tiptronic sebességváltó vezérlő elektronikájának részét képezi. Az autóra és a vezetőre vonatkozó adatok figyelembevételével önállóan kiválasztja az éppen optimális sebességfokozatot. Mindez azt jelenti, hogy a váltóvezérlő berendezés a jellemző motoradatoktól és a pillanatnyi vezetési helyzettől függően kiválasztja a mindenkori legmegfelelőbb sebességfokozatot. Az aktuális sebességet éppen úgy számításba veszi, mint azt, hogy van-e vontatott teher, illetve az autó emelkedőn felfelé vagy lejtőn lefelé halad-e. A dinamikus sebességváltó program ezenfelül képes alkalmazkodni a vezető mindenkori vezetési stílusához, és a vezetési módtól függően változtatja a sebességváltási pontokat. Ha a vezető sportosabb stílusban vezet, a program az egyes fokozatokat hagyja jobban kihúzatni, míg a gázpedál óvatosabb használata esetén már korábban felkapcsol a magasabb sebességi fokozatba. A vezetési stílus a kickdown funkciót nem befolyásolja, amely minden helyzetben rendelkezésre áll.

DSTC

Elektronikus vezérlésű menetstabilizáló rendszer (Dinamic Stability & Traction Control)

A DSTC a Volvo saját fejlesztésű elektronikus vezérlésű menetstabilizáló rendszere, mely egyszerre foglalja magában a kipörgésgátlót és a nagy kanyarodási sebesség mellett is stabil úttartást biztosító egységet.

DTC

Dinamikus vonóerő-átadás ellenőrzés (Dynamic Traction Control)

Szilárd útburkolat nélküli helyeken lazán kell fogni: ilyen helyzetekben valóban szükség van arra, hogy a kerekek egy kicsit kipörögjenek, és enyhén keresztben csússzunk. A dinamikus vonóerő-átadás ellenőrzés pedig éppen ezt teszi lehetővé. Laza talajon, például homokon, murván vagy havon a DTC a kerekek nagyobb mértékű kipörgésével segíti a könnyebb elindulást. A dinamikus stabilitás ellenőrzés azonban a DTC működése közben sem kapcsolódik ki teljesen. De csak akkor avatkozik be, ha arra csakugyan szükség van.

Dualdrive

Sebességérzékelős szervokormány, melyet egy elektromos motor hajt. Kétféle beállításra van lehetőség: alaphelyzetben maximális visszajelzést ad a vezetőnek, City állásban pedig megkönnyíti a manőverezést. Ez elsõsorban alacsony sebességnél és városi manőverezésnél ideális.

Dualogic

Hidraulikus vezérlésű, kuplung nélküli automata sebességváltó. Ezzel a váltóval lehet manuálisan is váltani, természetesen kuplungpedál nélkül, ezt az elektronika végzi el helyettünk, vagy pedig lehet teljesen automata módban is. Mindkét esetben az elektronika beleszólhat a fokozatokba és szükség szerint válthat le és felfelé is. Például túl alacsony fordulatnál, vagy emelkedőn fölfelé automatikusan visszavált még kézi módban is, viszont túl magas fordulatnál, ha kell, feljebb vált, nehogy károsodjon a motor. Továbbá minden olyan vezetői megmozdulást letilt, amely károsíthatja a mechanikát.

2 féle működési mód lehetséges: szekvenciális félautomata, valamint automata.
Az automata mód két programot foglal magába: normál és eco (gazdaságos)

Dynamic Drive

A menetdinamikai jellemzőket és a vezetési élményt az alumínium orr-részen túl a karosszériamozgásokat automatikusan kiegyenlítő BMW Dynamic Drive javítja. A hetesbe és az ötösbe bekerülő rendszer alapja a két részre osztott kanyar-stabilizátorokra szerelt fordítómotor. A keresztirányú gyorsulástól függően a fordítómotorokba pontosan kiszámított nyomást vezetnek. Ezáltal a két stabilizátorfél egymáshoz képest elfordul. Az így létrejövő stabilizáló nyomaték csökkenti minimálisra a karosszériadőlést. Három m/s²-es keresztirányú gyorsulásig a rendszer teljes egészében kiegyenlíti a kanyardőlést. Ennél nagyobb keresztgyorsulás esetén egy csekély karosszériadőlést engedélyez a Dynamic Drive, hogy a vezetőt a tapadási határ közeledtére figyelmeztesse. A berendezés segítségével kis kormányelfordítással is nagyot lehet fordítani a kereken, ami javítja a kezelhetőséget. A Servotronic rásegítéses kormányművet a jelenleginél közvetlenebbre áttételezik. Egyenesen haladva a Dynamic Drive javítja a rugózási kényelmet, mert a két, egymástól elválasztott részből álló kanyar-stabilizátor révén nem keményedik fel a rugózás, ha csak a tengely egyik oldalán van berugózás.

E-Gas

Elektronikus gázpedál

A gázpedál szenzorként működik, és a pedál állása alapján azonnal felismeri, hogy a vezető mekkora teljesítményt igényel. A motormenedzsment rendszer ennek a kimenő jelnek az alapján szabályozza a fojtószelepet, a töltőnyomást és a gyújtást.

E-TRC

Elektromos kipörgésgátló rendszer (Electronic Traction Control System)

Automatikusan mérsékli a motor hajtóerejét, amennyiben gyorsítás közben az egyik hajtott kerék megpörgését érzékeli. A rendszer a fékerőt szabályozva is segít helyreállítani a tapadást, és megkönnyíti a gyorsítás, illetve a lassítás szabályozását.

Easy Entry

A támla oldalára helyezett gomb nyomására elektromotor segít előretolni az első üléseket.

EBA

Vészfékrásegítő (Emergency Brake Assist)

Abból, hogy a vezető milyen gyorsan lép a fékpedálra és milyen erővel nyomja azt, felismeri, ha az autó vészhelyzetbe került, és szükség esetén azonnal aktiválja az autó maximális fékerejét.


EBD

Elektronikus fékerő-elosztó (Electronic Brakeforce Distribution)

A legjobban tapadó kerekekre küldi a legtöbb fékerőt, így rövidítvén a fékutat.


EBV

Elektronikus fékerő-elosztó (Elektronische Bremsenverteilung, s a német rövidítés angol magyarázata is megszületett, mint Electronic Brake Variator)

Azonos az EBD-vel. Fékezésnél minden autó súlypontja előre tolódik, és fennáll annak a veszélye, hogy a tapadás csökkenése miatt blokkolnak a hátsó kerekek. Az EBV szabályozza a hátsó kerekekre ható fékezőerőt, ezáltal az első és hátsó kerekeknél egyaránt maximális fékerőt biztosít, és normál körülmények között megakadályozza, hogy a hátsó kerekek túlfékezettsége miatt a jármű hátulja kifaroljon.

EDC

Elektronikus Lengéscsillapító Szabályozás (Electronic Damper Control)

A lengéscsillapítót villámgyorsan hozzáigazítja a különféle út-, terhelési és menetkörülményekhez. Az úthoz való automatikus alkalmazkodáson felül egyetlen gombnyomásra keményebb és sportosabb állandó beállítást is választhatunk.

EDS

Elektronikus differenciálzár (Electronic Differential Lock, Elektronische DifferenzialSperre)

Az elektronikus differenciálzár sima és komfortos elindulást tesz lehetővé a különböző tapadású útfelületeken. Amikor valamelyik kerék kipörög, az elektronikus differenciálzár célirányosan lefékezi azt, miközben a vonóerőt a nagyobb tapadású kerekekhez továbbítja.

Elektrohidraulikus szervokormány

Elektromotor hajtja meg a szivattyút, melynek működése az igényelt kormányrásegítés mértékéhez igazodik. Kis sebességnél a lehető legnagyobb rásegítéssel könnyíti meg a manőverezést, míg nagyobb sebességnél is precíz és határozott kormányzást biztosít.

Elektronikus indításgátló

Az indításgátló egy elektronikus lopásvédelmi eszköz. A gyújtáskulcs kivétele után aktiválódik, és a motorvezérlő blokkolásával a lehetőség határáig megakadályozza, hogy az autót illetéktelen személyek elindítsák. A rendszer a gyújtáskulcsba beépített adóvevő egységet (transzpondert) használja. Ez minden egyes indításnál új kódot továbbít az autó elektronikus rendszeréhez. A blokkolás csak akkor kapcsolható ki, ha a kulcs megfelelő hatástalanító kóddal rendelkezik. A rendszert új kódolási technika védi az elektronikus úton másolt indítókulcsokkal szemben.

Elektronikus lengéscsillapító szabályozás

A lengéscsillapítót villámgyorsan hozzáigazítja a különféle út, terhelés és menet körülményekhez. Az úthoz automatikus alkalmazkodáson felül egyetlen gombnyomásra keményebb és sportosabb állandó beállítást is választhatunk.
 

EPS

Elektromos Szervokormány (Electric Power Steering)

EPT

Elektronikus biztonsági öv előfeszítés

ESC

Elektronikus menetstabilizálás (Electronic Stability Control)

Ha az autó megcsúszik kanyarban, és emiatt nem azon az íven menne tovább, amerre a vezető szeretné, a fékrendszer a kerekek egyenkénti lassítgatásával visszatéríti arra az ívre, amit a kormány kijelöl.


ESP

Elektronikus Stabilizálóprogram (Electronic Stability Program)

Ha a gépkocsi a saját tengelye körül hirtelen elfordul, a kormánymozdulatokra nem megfelelően reagál, akkor elveszti a stabilitását. Az ESP az irányeltérési szögsebességet méri (rezgőhengeres girométerrel), és ha ez eltér a normálistól,  beavatkozik. Először a kerekekre leadott vonóerőt mérsékli, majd, ha ez kevésnek bizonyul, automatikusan fékezi a megfelelő kerekeket is.

GDI

Közvetlen benzinbefecskendezés (Gasoline direct injection)

A benzinmotoroknak az a fajtája, amelyekben az üzemanyagot közvetlenül a hengerbe (égéstérbe) fecskendezik be, és nem a szívócsőbe (a szívószelep elé), mint a korábbi injektoros konstrukcióknál.

Ez a módszer egyrészt az üzemanyag mennyiségének pontosabb adagolását teszi lehetővé, másrészt a befecskednezés idejének szabályozásával is hozzájárul a hatásfok növekedéséhez és a tisztább égéshez.(FSI)

HBA

Hidraulikus fékasszisztens (Hydraulic Brake Assist)

A hidraulikus fékasszisztens segíti a vezetőt a vész- vagy pánikfékezés esetén. A fékasszisztens a fékpedál működtetésének gyorsaságából megállapítja, hogy a vezető teljes fékezést kíván-e végrehajtani, és ameddig a vezető nyomva tartja a fékpedált, egészen az ABS szabályozási tartományáig terjedően automatikusan megnöveli a féknyomást. Amikor a vezető már nem nyomja olyan erővel a fékpedált, a rendszer újra a normál értékre csökkenti a féknyomást. Ennek köszönhetően jelentősen lerövidül a megálláshoz szükséges út. A rendszer a vezető számára szinte észrevehetetlenül működik.

HDC

Lejtmenet-vezérlő (Hill Descent Control)

Terepjáróknál használatos. A vezető a lejtő tetején megnyomja a HDC gombot. A kocsi magától fékezve, nagyrészt a motorféket is használva, egyenletes 5-8 km/h-s sebességgel leereszkedik a lejtőn. A Land Rover mutatta be.

HDI

(High pressure Direct Injection)

A Peugeot-Citroën közös nyomócsöves turbódízel motorjának neve. Az újabb generáció már a Fordokban is fut, TDCi néven, ez közös fejlesztés.

Immobilizer

Más néven indításgátló. Elektronikusan blokkolja a motort, így nem lehet elindítani, mivel egyszerűen nem kap gyújtást. Általában az egyszerűbb rendszerek, hogy a kulcs tudja ezt oldani, vagyis amikor indítjuk az autót, az leadja a kódot és ezzel feloldja az elektronikát. Ezen kívül van olyan ami rádió jelel működik és az adónak bizonyos távolságon belül kell lennie, illetve egyéb trükkös módszerek. Ezeket lehet kombinálni is és ezzel egyre nehezebbé lehet tenni az autó lopását.
 

ISOFIX

Gyermekülés-rögzítés

2 pár szabványos tartófül van a gyermekülések ISO-norma szerinti biztonságos és praktikus rögzítéséhez a jobb első, valamint a hátsó ülésekhez. Az Isofix szabvány valódi előnye a biztonsági övvel beköthető biztonsági gyermekülésekkel szemben, hogy teljesen kiküszöböli a hibás (nem kellő körültekintéssel végzett) rögzítés lehetőségét, illetve ütközéskor az öv lecsévélődéséből, illetve megnyúlásából származó elmozdulást.

i-Shift

6 fokozatú automata váltó kormányon elhelyezett fülekkel.

IDIS

(Intelligent Driver Information System)

A Volvo IDIS néven olyan rendszert kínál, amely megszűri a vezetőhöz érkező információkat és eldönti, hogy bizonyos forgalmi helyzetekben mondjuk késleltesse-e a telefonhívások bekapcsolását. Ilyen helyzet lehet a fékezés, vagy az előzés. Az információk a más tényezők mellett a gyorsulást, a kormánykerék szögét és az index működését figyelő érzékelőktől érkeznek.

IDS+

Interaktív vezetési rendszer (Interactive Driving System)

Az IDS+ felfüggesztés középkonzoli sportgombját megnyomva jó úton még sportosabbá, szinte gokartossá válik az autó viselkedése (a gomb csak a lengéscsillapítókat keményíti fel és a kormányrásegítésbe szól bele, valamint a gázpedál reakcióját állítja élesebbre, a hasmagasság nem változik).

LSD

Önzáró differenciálmű (LSD - Limited Shift Differential)

A nyomatékfüggő differenciálmű (LSD - Limited Shift Differential) kedvezően befolyásolja a kanyarodási tulajdonságokat, mivel segítségével a gyors fordulókban és kanyaríveken a teljesítményveszteségek a legmesszebbmenőkig elkerülhetők.

MSR

Motorféknyomaték Szabályozás

A motorféknyomaték szabályozás (MSR) a motor fékező hatása révén megakadályozza a hajtott kerekek blokkolását síkos úton, amikor a vezető hirtelen leveszi a lábát a gázpedálról vagy gyorsan alacsonyabb sebességi fokozatba kapcsol. Ilyenkor, a motor fékező hatása miatt a hajtott kerekek hajlamosak lehetnek a megcsúszásra. Rövid időre megszűnik a tapadásuk, és az autó instabillá válik. Ilyen helyzetekben a motorféknyomaték szabályozás elősegíti a menetstabilitás megőrzését, ezáltal növeli a biztonságot. A motorféknyomaték szabályozás vezérlőegysége a keréksebesség érzékelőktől és a motor vagy a sebességváltó vezérlőjétől a CAN-adatbuszon keresztül megkapja az összes szükséges információt. Ha a vezérlőegység a hajtott kerekek csúszását észleli, a motorféknyomaték szabályozás a CAN-adatbusz útján jelzést küld a motormenedzsmentnek, miszerint a motornyomatékot egészen addig növelni kell, amíg a hajtott kerekek újra az autó sebességének megfelelően nem kezdenek forogni. Ennek köszönhetően az autó irányítható marad, és megőrzi menetstabilitását. A motorféknyomaték szabályozás a teljes sebességtartományban működik.

PDTDI

(Pumpe düse einlage turbo direct injection)

Adagolófúvóka egységes közvetlen befecskendezéses turbódízel A Volkswagen csoport turbódízelmotorjaiban alkalmazott közvetlen befecskendezési módszer, melyben minden hengerbe külön kis befecskendezőszivattyú spricceli a gázolajat. Egyszerű rendszer, nagy hatásfokkal, de mivel a common-raillel ellentétben nem képes ütemenkénti előbefecskendezésre, ezért nagyon zajos.

PTS

(Parktronic System)

Parkolás- és tolatássegítő rendszer.

Servotronic

Elektromechanikus sebességfüggő szervokormány.

TDCI

(Turbo Diesel Common rail Injection)

A Ford és a PSA közös fejlesztésű közös nyomócsöves dízelmotorja.


Tempomat

Sebesség tartó automatika. Elektronikusan szabályozza a sebességet. Így különösen hosszú utakon nem kell a gázpedálhoz hozzáérni csak beállítani a kívánt sebességet és az elektronika automatikusan tartja a kívánt tempót
 

Ti-VCT

Kettős, függetlenül változtatható vezérműtengelyes időzítés (Twin-Independent Variable Cam Timing)

A Ford így nevezi a változtatható szelepnyitásű motorjainak az ezredforduló után továbbfejlesztett változatát, amelyben mind a szívóoldali, mind a kipufogószelep nyitásának ideje egymástól függetlenül változtatható a bütyköstengely csekély elforgatásával.

TSI

Kettős feltöltésű réteges befecskendezés (Twincharged Stratified Injection)

Olyan közvetlen befecskendezésű benzinmotor , amelyet kompresszorral és kipufogó-leömlőbe integrált turbóval is feltöltenek.
A kettős feltöltés előnye, hogy míg a kompresszor a motor alacsony fordulatszáma mellett, addig a turbófeltöltő a magasabb fordulatszám-tartományban hatékony igazán, így a megfelelő töltőnyomás a motor teljes üzemi fordulatszám-tartományában rendelkezésre áll.

TFSI

Turbós réteges üzemanyagbefecskendezés (Turbo Fuel Stratified Injection)

Közvetlen befecskendezésű benzinmotor (FSI) turbófeltöltéssel.

Thermotronic

A THERMOTRONIC automatikus klímaberendezés használatával egymástól függetlenül állíthatja be a hőmérsékletet a vezető, az első utas és a hátul ülők számára.

USS

(Hegymeneti indulási vezérlés)

Az USS teljesen automatikus rendszer, amely 10 %-ot meghaladó emelkedőn a fékek működtetésével megtartja a gépkocsit, amíg a vezető meg nem indul. A rendszer felfelé tolatáskor is működik.

VVT-i

Variable Valve Timing with intelligence - intelligensen változtatható szelepidőzítés

A Toyota intelligensen változó szelepvezérléssel felszerelt motorjai fejlett számítógépes technológiát használnak fel, hogy a motor terhelésének és a vezetési körülményeknek megfelelően változtassák a levegő beszívását. A kipufogóoldali szelepek zárásának és a szívóoldali szelepek nyitásának átfedésével a motor közvetlenebb gázreakciókkal bír a teljes fordulatszám-tartományban. A VVT-i három fő területen garantál nagy előnyöket: sportosabb lesz a motor teljesítménye, csökkenti az üzemanyag-költséget, illetve ezek mellett a magasabb hőmérsékleten végbemenő, teljesebb égés nyomán mérsékli a káros anyagok kibocsátását is.

Xenon plus

„Xenon plus” gázkisüléses ellipszoid fényszórók, fényszórótisztító berendezéssel, dinamikus fényszóró-magasságállítással és LED nappali világítással.

 

Ebben a kategóriában nincsenek termékek.

Kérjen árajánlatot, Klikk ide!

OilPower Webáruház | OilPower Webáruház © 2017 | E-mail
Shophunter.eu a boltvadász