Kategóriák

NGK Gyújtógyertya felépítése, jelzések magyarázata

 

A gyújtógyertya felépítése

 

A gyújtógyertya felépítése

A gyújtógyertya feladatai

  • Meggyújtja a hengerben az üzemanyag/levegő keveréket
  • Hőt vezet el az égéstérből

A gyertya a hengerfejbe van becsavarva. A motorból kiálló végéhez (tüske) csatlakozik a gyújtási rendszer nagyfeszültségű kábele, az égéstér felőli végén vannak az elektródák.

A középelektróda villamos szempontból el van szigetelve a testelektródától, ami viszont a gyertya fém házán keresztül a szintén elektromosan vezető anyagú hengerfejen át az elektromos rendszer negatív pólusához (test) csatlakozik. Így egy olyan áramkört kapunk, ami nyitott, a "szakadás" pedig a gyertyahézag.

A gyertya porcelán szigetelése ahhoz kell, hogy a szikra az elektródák között és ne másutt képződjön, ezért épnek kell lennie. A repedt szigetelőtest "áthúzhat" és az elektródák között nem, vagy csak kis teljesítményű szikra keletkezik.

A gyújtási időpontban a gyújtókábelen (és ezzel a középelektródán) megjelenő 25-50 KV-os feszültség megfelelő gyertyahézag esetén a testelektródán át elektromos ív formájában sül ki. Ezt hívjuk szikrának, és ha elegendően nagy energiájú, a megfelelő időpontban és helyen keletkezik, akkor megvalósulhat Nicolaus August Otto nagy álma a munkaütem.

A gyertya működése során tehát a motorban villamos energia felhasználásával a "benzinből mozgási energiát csinál". Az a feszültség, amit a gyújtási rendszer továbbít a gyertya felé és elegendő a szikraképződéshez, a gyertya villamos teljesítménye. A szikraképződést befolyásoló tényezők az elektródák körül jelen lévő gázkeverék összetétele, nyomása, a gyertyahézag, illetve a pólusok közötti feszültségkülönbség (gyújtófeszültség). Ha a motorunk egyébként rendesen be van állítva (keverékképzés és gyújtási rendszer), akkor a robbanás már csak a gyertyán múlik.

A jó gyertya nem késlekedik a szikrával, kicsi a "reakcióideje", így nem teszi tönkre sok ezer mérnök áldozatos munkáját, akik a motor- és gyújtásvezérlő elektronikák precíz gyújtási térképeit készítették. Ezen kívül amellett, hogy ellenáll a nagy nyomás- és hőingadozásnak, ami egy működő hengerben viszonylag gyakori, az sem árt, ha másodpercenként akár 50-szer is (négyütemű motorban 6000-es fordulatszámnál) tud szikrát adni.

 

NGK gyújtógyertya jelzések magyarázata

ELSŐ BETŰ:                                                                               
B: menetátmérő 14mm, kulcsnyílás 20,8mm
C: menetátmérő 10mm, kulcsnyílás 16mm
D: menetátmérő 12mm, kulcsnyílás 18mm
J: menetátmérő 12mm, kulcsnyílás 18mm

2-3 BETŰ:
P: előrehúzott szigetelőcsúcs
R: zavarszűrés ellenállással

ELSŐ SZÁM:
Hőérték magasabb szám – magasabb hőérték

SZÁM UTÁN ÁLLÓ BETŰ:
E: Menethossz 19mm
H: Menethossz 12,7mm
EH: nem végig menetes, teljes hossz 19mm, menethossz 12,7mm

UTOLSÓ BETŰ: Konstrukciós jellemzők
C: ferde testelektróda
G: nikkel középelektróda (versenygyertya)
GV: arany-palládium középelektróda + speciális konstrukció
S: rézmagos középelektróda
VX: platina középeletróda + speciális testelektróda
IX: iridium
A,B,D,E,Z: speciális konstrukció

UTOLSÓ SZÁM: speciális elektródahézag (nincs jelzés – általános)

 

Ebben a kategóriában nincsenek termékek.

Kérjen árajánlatot, Klikk ide!

OilPower Webáruház | OilPower Webáruház © 2017 | E-mail
Shophunter.eu a boltvadász